Blog

משבר והסתגרות - מה אנחנו כהורים יכולים לעשות

July 15, 2018

 

 

 

 

הילד/המתבגר/הבן הבוגר שלכם יושב שעות בחדר, מתבודד, מול המחשב, ממעט להיפגש עם חברים, ימים רבים לא הולך לביה"ס/לא יוצא לעבודה.

הימים עוברים והמצב לא משתנה, אתם מתקשים למצוא דרכים לדבר ולהבין מה המצב, מה הוא עושה בחדר, למה הוא לא יוצא.

אתם מודאגים וחסרי אונים. לא יודעים מה לעשות, איך, עם מי.

בשלב הזה, מה צריך לעשות?

  • אתם כבר מבינים שמשהו לא בסדר. הילד שלכם, כמו ילדים אחרים ובכלל כבריה חברתית, זקוק לקשר, לסביבה חברתית. ההתבודדות וההסתגרות שלו, כמו שאתם כבר מבינים מצביעות על מצוקה, קושי, בעיה.

  • במצב כזה חשוב מאד להבין במה מדובר, מהי הבעיה איתה הוא מתמודד, האם מדובר בחרם חברתי, בקשיים לימודיים, בקשיים מול דמויות סמכות, בהסתבכות מול חבר. ניסיתם לברר? לשאול? להביע עניין? לשאול את ילדכם? ניסיתם לדבר עם חברים? מורים?

  • במידה ואין גישה לילד, הוא מסרב לדבר ולספר, כועס או נמנע מתקשורת אתכם, האירוע מתמשך והמצב לא משתפר או מחמיר?

  • אתם מגלים סימנים לשימוש בסמים? שימוש מוגבר באלכוהול?

שלב זה הוא שלב נכון לקבלת עזרה מבחוץ.

כשאין תקשורת עם הילד, אין אפשרות להבין מה המצב ומהן הדרכים לעזור, אתם חשים חוסר אונים וככל הנראה ילדכם נמצא גם הוא במצב חוסר אונים, אתם כהוריו, זקוקים לאיש מקצוע שמכיר מצבים דומים ויוכל לעזור לכם להסתכל על התמונה, להבין אותה טוב יותר ודרך זה לבנות תוכנית עזרה ליציאה מהמצב.

מצבי הסתגרות והתנתקות נובעים בדרך כלל ממצב בו האדם לא מצליח להביע את צרכיו, לבטא את המצוקה במילים ולבקש עזרה. הקושי לעשות זאת, הבושה, חוסר האמון בסביבה, יובילו למצב של התרחקות והמנעות הולכת וגדלה מקשר. מצבים כאלה יכולים להוביל ל"פתרונות" אלטרנטיביים: המחשב הופך להיות מקום מפלט, דרכו ניתן כביכול להיות בקשר ולא להיות לבד, באמצעותו אפשר להעביר את הזמן ולמלא את החלל שנוצר, בנוסף, ימצאו דרכים נוספות ל"טיפול עצמי", כמו שימוש בחומרים משני תודעה שיפיגו את הבדידות וייצרו תעסוקה.

העזרה המשמעותית ביותר בשלב זה היא להעביר מסר של נוכחות. הילד שהתבודד והתרחק כי התייאש, איבד אמונה ותקווה, הוא כועס על עצמו ועל העולם, צריך לחזור ולהרגיש שהוא לא לבד, שמאמינים בו ושמאמינים באפשרויותיו.

הדרך להגיע למצב הזה מורכבת ואורכת זמן.

לא פשוט לייצר מצב כזה ולהחזיק בו.

העזרה הנדרשת בשלב הזה היא בשילוב הכוחות הקיימים וגיוסם. אתם, כהורים זקוקים ליד מכוונת, חשובה אחדות החשיבה והפעולה שלכם כהורים ולבני משפחה או דמויות משמעותיות נוספות יחד אתכם. הילד זקוק למנהיג שלא יבהל, יירתע או יתייאש ממצבו, אלא בדיוק ההיפך, יבין שמדובר בקריאת מצוקה.

המסר שצריך להעביר לילד במצב כזה הוא "אנחנו כאן", "אנחנו איתך", "אנחנו לא מוותרים לך ולא מוותרים עליך".

איך משיגים מטרות אלה?

  • באמצעות דיאלוג – יצירת מרחב המאפשר שיח, מרחב שמאפשר העברת המסרים ומאפשרים לילד להגיד את שלו ולהרגיש שמעוניינים לשמוע אותו, את מצוקתו ואת המקום בו הוא נמצא.

  • באמצעות נוכחות – יצירת עובדה: "אנחנו כאן" – בין אם בנוכחות פיזית אינטנסיבית שלכם כהורים ובין אם באמצעות הבאת עזרה הביתה ויצירת מערך שבחלקו יהיה של אנשי מקצוע שיהיו גם הם בבית ויעבירו ביחד אתכם את המסר.

לשוב להבין שהבנה זו, לגבי צרכי הילד, יצירת המרחב לדיאלוג והעברת המסר בדבר נוכחות, על אף שהם דרך פעולה חשובה ונחוצה, הם שינוי בסטטוס קוו, הם מייצרים משהו אחר וחדש בבית. מעצם זה, עשוי להיווצר שינוי, שלב ראשון בשינוי יכול להחוות כשלילי, מתנגד. הילד עשוי להיבהל מהשינוי, לסרב לקבל את המסר והשינוי בהתמקמות שלכם.

גם שינוי "לרעה" הינו שינוי, הינו אקטיבזציה של המצב והוא בהחלט חלק מהדרך.

 

DIALOGIA-טיפול ביתי ממשבר להחלמה

 

 

בשלב זה סביר שהילד יצא מהבית, יחפש עבודה, יהיה פעיל ומתפקד יותר – גם אם יעשה  זאת כדי להימנע משינוי, עצם השינוי שקורה, מתרחש ומתאפשר הוא בעל משמעות.

בשלב זה חשוב מאד להבין את משמעות ההתנהגות ואת חשיבות ההמשך בדרך. השינוי התחיל וצריך לעזור לו להמשיך. המצוקה לא פסקה או חלפה, הצורך בעזרה וביציאה מהמצב קיים. חשוב להמשיך בשלב הזה בתוכנית, ביצירת הדיאלוג ובהעברת המסרים.

יצירת המסגרת ושמירה עליה לאורך הזמן הנחוץ, בשילוב עם קבלת העזרה המתאימה, הם המפתחות ליציאה ממצב של הסתגרות והימנעות והחזרת הילד למסלול. מתוך מקום של הידברות ובירור המצוקה והקשיים, נפתחת אפשרות להפניה לאפיקים נכונים ומתאימים.

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

המימד הרוחני בטיפול בהתמכרות

June 2, 2016

1/1
Please reload

Archive
Please reload

Follow Me
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon